Κυριακή του Θωμά – «Αντίπασχα». Ας χαρούμε με την Ανάσταση του Χριστού μας – Μητροπ. Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμία.

Δημητσάνα – Μεγαλόπολη, Κυριακή 19 Απριλίου 2015
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

1. Η σημερινή Κυριακή, αδελφοί μου χριστιανοί, μία εβδομάδα μετά την Κυριακή του Πάσχα, λέγεται «Αντίπασχα». Αυτό σημαίνει ότι κάθε Κυριακή είναι Πάσχα, είναι εορτή της Ανάστασης του Χριστού. Για την Ανάσταση του Χριστού, λοιπόν, θα σας πω λίγα λόγια σήμερα, αδελφοί μου, που δεν μπόρεσα να σας τα πω την προηγούμενη Κυριακή, λόγω της πανηγυρικής λαμπρότητας του Πάσχα.

2. Αυτό που θέλω να σας πω σήμερα, αγαπητοί μου, είναι ότι για την ανάσταση του Χριστού πρέπει να χαρούμε όλοι, όπως μας το λέγει και ο ψαλμικός στίχος, «Αύτη η ημέρα, ην εποίησεν ο Κύριος, αγαλλιασώμεθα και ευφρανθώμεν εν αυτή»! Έτσι ακούσαμε και στο σημερινό Ευαγγέλιο της Κυριακής του Θωμά, ότι «εχάρησαν οι μαθηταί ιδόντες τον Κύριον», τον αναστάντα Κύριό μας, Ιησού Χριστό.

Να χαρούμε λοιπόν και εμείς μαζί με τον αναστάντα Κύριό μας, γιατί Αυτός με την ανάστασή Του απέκτησε πάλι εκείνα που έχασε με τον θάνατό Του. Έχασε την ωραιότητα, γιατί στο σταυρό καρφωμένος ο Χριστός δεν είχε μορφή και κάλλος, αφού ήταν καταματωμένος. Έχασε την τιμή Του και την δόξα Του με τον θάνατό Του, έχασε και την ζωή Του. Αλλά τώρα με την ανάστασή Του ο Χριστός λέγει «εδόθη μοι πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί γης» (Ματθ. 28,18) και τώρα ο Χριστός απέκτησε πάλι την ζωή Του, μια ζωή που δεν έχει θάνατο, γιατί, όπως λέγει ο Απόστολος, «Χριστός εγερθείς εκ νεκρών ουκέτι αποθνήσκει, θάνατος αυτού ουκέτι κυριεύει» (Ρωμ. 6,9).

3. Να χαρούμε, λοιπόν, χριστιανοί μου, για την ανάσταση του Χριστού και μάλιστα να χαρούμε με την Παναγία μας, που όταν είδε τον αναστημένο Υιό Της, χάρηκε τόσο μεγάλη χαρά, όσο μεγάλη ήταν πρώτα η θλίψη Της για τα πάθη Του. Πραγματικά, αδελφοί μου, την καρδιά της Παναγίας μας την πέρασε ρομφαία, όπως Της είπε ο πρεσβύτης Συμεών (βλ. Λουκ. 2,35). Αλλά όταν ο αρχάγγελος Γαβριήλ, ο διακονητής και τροφέας της Θεοτόκου, κύλισε τον λίθο από την πόρτα του τάφου και καθόταν πάνω σ᾽ αυτόν και η Παναγία είδε τον αναστάντα Χριστόν, τότε Αυτή χάρηκε χαρά μεγάλη. Την χαρά Της αυτή την ακούμε στα αναστάσιμα τροπάρια, όπως εκείνο το «Χαίρε, Παρθένε, χαίρε. Χαίρε ευλογημένη, Χαίρε δεδοξασμένη• Σος γαρ Υιός ανέστη τριήμερος εκ τάφου».

Ναι, όπως το αποδεικνύει ο μεγάλος θεολόγος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο αρχάγγελος Γαβριήλ, ο διακονητής της Παναγίας μας, αυτός ήταν που κύλισε τον λίθο από το μνήμα του Χριστού και η Παναγία ήταν η πρώτη που είδε τον αναστάντα Χριστό (βλ. ΙΗ´ ομιλία του).

4. Να χαρούμε ακόμη με την Κυρία Θεοτόκο για την ανάσταση του Χριστού, όπως χάρηκαν μαζί Της και οι Μυροφόρες γυναίκες, που θα εορτάσουμε την άλλη Κυριακή, η Μαγδαληνή Μαρία, η Σαλώμη και η Ιωάννα. «Μαρία Μαγδαληνή», λέγει ο άγιος Γρηγόριος ο θεολόγος, είναι κάθε ψυχή πρακτική, που καθαρίστηκε με τον λόγο των ευαγγελικών εντολών, σαν από δαιμόνια (όπως η Μαρία η Μαγδαληνή), γιατί ήταν προσκολλημένη στα γήϊνα της ζωής αυτής. «Σαλώμη» σημαίνει «ειρήνη». «Σαλώμη» γίνεται κάθε ψυχή που θα πετύχει να νικήσει τα αμαρτωλά πάθη και θα αποκτήσει έτσι την τέλεια ειρήνη. «Ιωάννα» σημαίνει «περιστερά». Αυτή είναι η ψυχή εκείνη, η άκακη και πολύ καρποφόρα στις αρετές, που με την πραότητά της, όπως η περιστερά, απέβαλε κάθε πάθος. Ακόμη «Ιωάννα», που ερμηνεύεται «περιστερά», είναι κάθε ψυχή που έχει θερμή αγάπη στον Χριστό, που έχει έρωτα σ᾽ Αυτόν, γιατί η περιστερά καλείται έτσι από το «περισσώς εράν», γιατί αγαπάει πολύ.

5. Ας χαρούμε λοιπόν και ᾽μεις για την ανάσταση του Χριστού μας, αδελφοί, σαν τους μαθητές, μαζί και ο Θωμάς, σαν την Παναγία μας πρώτα και σαν τις Μυροφόρες γυναίκες έπειτα. Μάλιστα τις Μυροφόρες να μιμηθούμε στο ότι, όπως αυτές έτρεξαν «λίαν πρωΐ» να πάνε στον τάφο του Χριστού, έτσι και ᾽μεις να τρέξουμε με προθυμία και ταχύτητα στον τάφο, δηλαδή στο βάθος της καρδιάς μας, που είναι κρυμμένος ο Λόγος του Θεού, ο Χριστός μας. Εκεί στην καρδιά μας να ζητήσουμε με δάκρυα και να διαπιστώσουμε, αν αναστήθηκε σ᾽ αυτήν η αγάπη μας στον Χριστό, για να νοήσουμε με αγαπώσα καρδία τα γλυκά νοήματα της θεολογίας. Τότε, αν έγινε αυτό, θα νοιώθουμε να φεύγει από την καρδιά μας ο «λίθος», δηλαδή η πώρωση, η αδιαφορία μας για την προσευχή και για την μελέτη του λόγου του Θεού.

6. Την μεγάλη όμως χαρά, αδελφοί, για την ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού θα την δώσουμε στην Παναγία μας, την Κυρία μας Θεοτόκο, με το να ζούμε αναστημένα, με το να εγερθούμε από τα μνήματα των κακών επιθυμιών μας και νά ζούμε αγνά και καθαρά. Θα το πετύχουμε δε αυτό, αδελφοί, αν ζητάμε την ευχή και την βοήθεια της Παναγίας μας, παρακαλώντας Την να μας συναριθμήσει στους ευλαβείς δούλους Της, ψάλλοντες σ᾽ Αυτήν εκείνο το ψαλμικό: «Μνησθήσομαι του ονόματός σου εν πάση γενεά και γενεά» (Ψαλμ. 44,18).

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ! – Με πολλές ευχές
† Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας

Παράβαλε και:
Το ένατον Αναστάσιμον εωθινόν: Η Ευαγγελική Περικοπή του όρθρου, εξαποστειλάριον και Δοξαστικόν ιδιόμελον της Κυριακής.
Κυριακή του Θωμά ή του Αντίπασχα: Η Ευαγγελική Περικοπή της Θ. Λ., ομιλία του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου, εις τον Απόστολον Θωμάν.
Κυριακή του Θωμά ή του Αντίπασχα: Λόγος Αγ. Γρηγορίου του Παλαμά «εξήγηση του μυστηρίου του Σαββάτου και Κυριακής», Υμνολογική εκλογή, Παρακλητικός Κανών.
Κυριακή του Θωμά ή του Αντίπασχα: Το Αποστολικόν Ανάγνωσμα της Θ. Λ., »αράχνη», λόγος του αειμνήστου Μητροπ. Νικαίας Γεωργίου Παυλίδου.
Πάσχα-Αντίπασχα – Ιωάννου Φουντούλη.
Αγίου Ρωμανού του μελωδού – κοντάκιον εις την ψηλάφησιν του Αποστόλου Θωμά (κείμενο και αρχείο ήχου, mp3).
Κυριακή του Θωμά: Μνήμη και του Αγίου Κυρίλλου ΣΤ’ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, του Αδριανουπολίτου: βιογραφία.
Η εμφάνησις του Ιησού στους Μαθητάς και στον Θωμά, κατά τον Ευαγγελιστή Ιωάννη – Ιερομ. Κοσμά του Δοχειαρίτου.
«Από τον δισταγμό στην αναμφίβολη πίστη» – Αθανασίου Κοτταδάκη.
Κυριακή του Θωμά ή του Αντίπασχα: Σύναξις και της Υπεραγίας Θεοτόκου επί τη απομακρύνσει των Τούρκων εκ του Αγίου Ορους: Ασματική Ακολουθία.

Δημοσιεύθηκε στην Λειτουργικά, εορτολογικά, Νεοελληνική απόδοση Ύμνων, Συναξάρια. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.