Η εμφάνισις των πρώτων χριστιανικών εικόνων – Μάρκου Α. Σιώτου.

Πρώτος ο Μ. Βασίλειος ( † 379) χαρακτηρίζει την περί των ιερών εικόνων παράδοσιν της Εκκλησίας, ως «αποστολικήν», ως αναγομένην δηλαδή εις τους χρόνους των αγίων Αποστόλων. Η πληροφορία αύτη προσλαμβάνει ιδιαιτέραν βαρύτητα δια δύο λόγους: α) διότι παρέχεται ως ομολογία της προσωπικής πίστεως του Μ. Βασιλείου – και β) διότι χρησιμοποιείται υπ’ αυτού εις την πολεμικήν του κατά του αυτοκράτορος Ιουλιανού του «Παραβάτου» Την αποστολικήν προέλευσιν της παραδόσεως ταύτης ανεγνώριζον και άλλοι εκκλησιαστικοί συγγραφείς, ως και αύτη η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος. Σημαίνει δε η αναγνώρισις αύτη, την αποδοχήν της υπάρξεως κατά τους αποστολικούς χρόνους εικόνων του Ιησού Χριστού, της Θεοτόκου και τινών Αποστόλων. Την αρχαιοτέραν γραπτήν μαρτυρίαν περί της υπάρξεως τοιούτων εικόνων, παρέχουν: ο Άγιος Ειρηναίος († 202), η Σύνοδος της Ελβίρας (Γρανάδας της Ισπανίας) των ετών 305-306, και ο Ευσέβιος, επίσκοπος Καισαρείας της Παλαιστίνης († 340). Την αυτήν αποστολικήν παράδοσιν εκφράζουν ασφαλώς και αι απόκρυφοι «Πράξεις των Αποστόλων Ιωάννου και Θαδδαίου». Την παράδοσιν ταύτην επιμαρτυρούν ακόμη και αρχαιολογικά ευρήματα των πρώτων μεταποστολικών χρόνων, τα οποία παρουσιάζουν απεικονίσεις του προσώπου του Ιησού Χριστού. Η
Η αξιοπιστία των μαρτυριών τούτων δεν είναι εύκολον να διαμφισβητηθή, διότι αύται παρουσιάζονται εν συσχετίσει προς πραγματικά γεγονότα και περιστατικά ιστορικώς εξακριβούμενα. Ούτω συνάγεται λογικώς ότι αι αναρίθμητοι εικόνες των μεταγενεστέρων χρόνων, προϋποθέτουν την ύπαρξιν προτύπων τινών εικόνων του Ιησού Χριστού, της Θεοτόκου και των Αποστόλων. Τα πρότυπα των πρώτων εικόνων του Ιησού Χριστού και της Θεοτόκου πρέπει να ήσαν λίαν περιωρισμένα. Ασφαλώς αύται κατ’ αρχάς εφυλάσσοντο επιμελώς και μετά ιδιαιτέρου σεβασμού εις τους οίκους των φιλοτεχνησάντων αυτάς ή των πρώτων κατόχων τους. Χαρακτηριστικήν τοιαύτην περίπτωσιν, περί της οποίας θα γίνη κατωτέρω λόγος, συνιστά ο χαλκούς ανδριάς του Ιησού Χριστού, τον οποίον κατεσκεύασεν η υπ’ αυτού ιαθείσα αιμορροούσα γυνή και ετοποθέτησεν εις τον κήπον της κατοικίας της, της κώμης Πανέα, της άλλως Καισαρείας της Φιλίππου, εις ενδειξιν βαθείας ευγνωμοσύνης.

Πατήστε εδώ για να «κατεβάσετε» το εκτεταμένο πλην ενδιαφέρον αυτό απόσπασμα, σε rar μορφή.

Παράβαλε και:
Ανθολόγιον Πατερικών χωρίων υπέρ των εικόνων.

Δημοσιεύθηκε στην Αγιολογικά - Πατερικά, Ιστορικά, Μελέτες - εργασίες - βιβλία. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.