Πάλιν Ιησούς ο εμός, και πάλιν μυστήριον. Μυστήριον ούκ απατηλόν, ούδ΄ άκοσμον, ουδέ της ελληνικής πλάνης και μέθης (ούτω γαρ εγώ καλώ τα εκείνων σεμνά, οίμαι δε, και των εύ φρονούντων έκαστος), αλλά μυστήριον υψηλόν τε και θείον, και της άνω λαμπρότητος πρόξενον. Η γαρ αγία των Φώτων ημέρα, εις ήν αφίγμεθα, και ήν εορτάζειν ηξιώμεθα σήμερον, αρχήν μεν το του εμού Χριστού βάπτισμα λαμβάνει του αληθινού φωτός, του φωτίζοντος πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον˙ ενεργεί δε την εμήν κάθαρσιν και βοηθεί τω φωτί, ο παρ’ αυτού λαβόντες άνωθεν απ΄αρχής, εκ της αμαρτίας εζοφώσαμέν τε και συνεχέαμεν.
Πάλιν ο Ιησούς μου, και πάλιν μυστήριον. Μυστήριον δε το οποίον δεν είναι ούτε ψεύτικον ούτε απρεπές, ούτε προέρχεται από την ελληνικήν πλάνην και την μέθην (διότι εγώ έτσι αποκαλώ τα της λατρείας των και νομίζω ότι αυτό κάνει και κάθε λογικός άνθρωπος), αλλά είναι μυστήριον και θείον και υψηλόν και δημιουργεί λαμπρότητα. Διότι η αγία ημέρα των Φώτων, εις την οποίαν έχομεν φθάσει και την οποίαν έχομεν αξιωθή να εορτάσωμεν σήμερα, έχει μεν ως αρχήν το βάπτισμα του Χριστού μου, του αληθινού φωτός «το οποίον φωτίζει κάθε άνθρωπον ο οποίος έρχεται εις τον κόσμον»,2 πραγματοποιεί δε τον καθαρισμόν μου και βοηθεί το φως το οποίον έχομεν λάβει από τον Θεόν κατά την δημιουργίαν και το οποίον έχομεν κάνει να σκοτεινιάση και να αδυνατίση.
Παράβαλε και:
Αγίου Ρωμανού του μελλωδού, Κοντάκιον – εις τα Αγια Θεοφάνεια.
Του Οσίου Πατρός ημών Νικοδήμου του Αγιορείτου – ερμηνεία εις τους κανόνας των Θεοφανείων.
06 Ιανουαρίου, τα Αγια Θεοφάνεια του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού – Τα Λειτουργικά Αναγνώσματα της Εορτής.
06 Ιανουαρίου, Θεοφάνεια – Ιωάννου Φουντούλη, αειμνήστου καθηγητού του Α.Π.Θ.