Από το «φεγγαράκι μου λαμπρό» στα «φώτα» της σύγχρονης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης (κείμενο και αρχείο ήχου, mp3).

Ακούστε το επόμενο κείμενο, όπως αυτό “δημοσιεύθηκε” στο 137-ο τεύχος (Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου του 2012) του ηχητικού περιοδικού μας, Ορθόδοξη Πορεία.

Από το «φεγγαράκι μου λαμπρό» στα «φώτα» της σύγχρονης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.mp3

Μια φορά κι ένα καιρό, τότε που η Ελλάδα βρισκόταν κάτω από Οθωμανική κυριαρχία και το Γένος περνούσε μία από τις πιο δύσκολες φάσεις της ιστορίας του, ζούσε ένας καλόγερος, ο παπα-Μάρκος. Το μοναστήρι του, κτισμένο μέσα σε μια χαράδρα, ήταν ο πιο ιδανικός τόπος ησυχίας, περισυλλογής και προσευχής. Τον τελευταίο καιρό όμως ο καλός και φιλότιμος μοναχός είχε αποκτήσει μόνιμους επισκέπτες. Μόλις έπεφτε το σούρουπο, λίγα-λίγα τα παιδιά από το κοντινό χωριό, έρχονταν για να καθίσουν ένα γύρω από τον παπα-Μάρκο και να αρχίσουν το μάθημα. Κάθε μέρα τους διάβαζε Ψαλμούς από το Ψαλτήρι, τους μάθαινε τροπάρια από την Παρακλητική, τους εξηγούσε τα αναστάσιμα από την Οκτάηχο. Έτσι μάθαιναν γράμματα τα παιδιά εκείνο τον καιρό. Και κοντά στα γράμματα, μάθαιναν ν’ αγαπούν τον Θεό και την πατρίδα τους, που τότε ήταν σκλαβωμένη στους Τούρκους.
Με πόση λαχτάρα άκουγαν κάθε μέρα τον παπα-Μάρκο να τους διηγείται ιστορίες για τον Τρωικό πόλεμο, για τον Οδυσσέα, για τους Περσικούς πολέμους… Πόσο πολύ τους είχε εντυπωσιάσει ο Μέγας Αλέξανδρος με τις κατακτήσεις του σε όλη την οικουμένη! Αλλά κι ο Μέγας Κωνσταντίνος, το Βυζάντιο, η Αγια-Σοφιά, ο θρύλος για τον Μαρμαρωμένο Βασιλιά, έκαναν τις καρδιές τους να κτυπούν τόσο δυνατά και να οραματίζονται την ελευθερία τους…!
Σήμερα όμως, στο Κρυφό Σχολειό τους, δέχθηκαν ξαφνικά μια απρόσμενη επίσκεψη. Όχι, δεν τους ανακάλυψαν φανατικοί Μωαμεθανοί. Τρεις καλοντυμένοι κύριοι είναι, που δείχνουν μάλλον Ευρωπαίοι. Προχώρησαν προς το δάσκαλο και τους μαθητές, ενώ λίγο πιο πίσω έμεινε ο οδηγός τους. Αυτός έμοιαζε με Εβραίο έμπορο. Δεν τον είδε όμως κανείς, διότι δεν μπήκε μέσα. Κρύφτηκε έξω και περίμενε. Οι επισκέπτες περίμεναν με ευγένεια να τελειώσει το μάθημα και ύστερα αποκάλυψαν το σκοπό της επισκέψεώς τους.
_Ερχόμαστε από το μέλλον… Από την Ελλάδα του 2011… Ανήκουμε στο «Συνήγορο του Μαθητή» και με τη μηχανή του χρόνου ταξιδεύουμε σε διάφορους τόπους κι εποχές, προκειμένου να εξετάσουμε καταγγελίες για παρεκτροπές και σημαντικά λάθη σε τακτικές της εκπαίδευσης. Σήμερα θα εξετάσουμε τις καταγγελίες που υπάρχουν εις βάρος σας.
_ Δεν καταλαβαίνω, είπε με έκπληξη ο παπα- Μάρκος. Για ποιές καταγγελίες μιλάτε; Το ότι μαζεύω τα παιδιά και τους κάνω μάθημα για τη γλώσσα, την ιστορία, τη θρησκεία μας, είναι κακό;
_Θα σας εξηγήσω, απάντησε ψυχρά ο μεγαλύτερος από τους παράξενους επισκέπτες, και με σοβαρό ύφος άρχισε να διαβάζει:
«Ο Συνήγορος του Μαθητή ύστερα από σχετικές καταγγελίες και σε μια προσπάθεια να συμβάλει στην εξυγίανση της εκπαίδευσης στη χώρα μας και στην προαγωγή της σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με βάση τις αρχές της πολυπολιτισμικότητας και της ισότητας, με ομόφωνη απόφασή του καταδικάζει το «Κρυφό Σχολειό» και όλους τους φορείς που συντέλεσαν στην οργάνωσή του, για τη μονόπλευρη και μονομερή παιδεία που προσφέρει. Συγκεκριμένα επισημαίνει τα εξής:
Α. Ιδεολογική μονομέρεια: Τα παιδιά διδάσκονται ελληνική γλώσσα και θρησκευτικά με βάση τη χριστιανική διδασκαλία, τη στιγμή που στην χώρα συγκατοικούν Έλληνες και Τούρκοι. Συνεπώς το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών θα έπρεπε απαραιτήτως να περιλαμβάνει τουρκική γλώσσα, διδασκαλία του Ισλάμ και άλλα συναφή μαθήματα. Έτσι θα προάγονται οι διαπολιτισμικές σχέσεις των δύο λαών και θα εξομαλύνονται οι αντιθέσεις που προκύπτουν, καθώς συμβιώνουν στο ίδιο περιβάλλον.
Β. Παραβίαση της θρησκευτικής ελευθερίας: Για σχολικά εγχειρίδια στο «Κρυφό Σχολειό» χρησιμοποιούνται τα εκκλησιαστικά βιβλία αποκλειστικά. Έτσι οι τυχόν μη ορθόδοξοι, άθεοι και αλλόθρησκοι μαθητές υποχρεώνονται να μελετούν βιβλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Οι μαθητές θα πρέπει να επιλέγουν, αν το επιθυμούν, να διδάσκονται από το Κοράνιο ή κι από άλλες πηγές της παραδόσεως του Ισλάμ. Μια τέτοια δυνατότητα δεν θα εξυπηρετήσει μόνο τους Οθωμανούς, αλλά θα ωφελήσει και τα μικρά ελληνόπουλα, τα οποία θα εξοικειώνονται σταδιακά με τα ήθη και τα έθιμα των Τούρκων Οθωμανών.
Γ. Ερωτηματικά δημιουργεί ο διορισμός εκπαιδευτικών μόνο από το χώρο της Εκκλησίας και μάλιστα κληρικών. Το γεγονός ότι τα παιδιά διδάσκονται από παπάδες και καλογέρους, δημιουργεί σοβαρές υποψίες και πολλαπλά προβλήματα. Υπάρχει κίνδυνος υποκίνησης και ανάπτυξης ρεύματος θρησκευτικού φανατισμού και εθνοκεντρικού φυλετισμού, με απρόβλεπτες συνέπειες (επαναστατικές τάσεις, εξεγέρσεις κλπ).
Δ. Τέλος, εκκρεμεί και η καταγγελία στον «Συνήγορο του Πολίτη» εις βάρος του Κρυφού Σχολειού, ότι με το να γίνονται τα μαθήματα κρυφά στους ναούς και τα μοναστήρια, δεν παρέχονται ίσες ευκαιρίες και δικαίωμα συμμετοχής στα παιδιά των Οθωμανών που είναι όχι απλά ισότιμοι πολίτες, αλλά κατέχουν και την κυβερνητική εξουσία στη χώρα.
Ύστερα από όλα αυτά απαιτούμε την άμεση εφαρμογή των κάτωθι διατάξεων:
1. την άμεση εξαφάνιση κάθε στοιχείου που θα θυμίζει την ύπαρξη και την ιστορική υπόσταση του Κρυφού Σχολειού•
2. τη μόνιμη απαλλαγή της Παιδείας στην Ελλάδα από φονταμενταλιστικά μαθήματα, όπως Θρησκευτικά, Ιστορία, κλπ•
3. τον αποκλεισμό πρόσβασης των ιερέων στα σχολεία και τον περιορισμό κάθε δραστηριότητας του Σχολείου που θα σχετίζεται με την Εκκλησία•
4. τον διορισμό ιεροδιδασκάλων του Ισλάμ σε μουφτείες και σχολεία εντός ελλαδικού χώρου, ως ένδειξη καλής θέλησης έναντι των Τούρκων και ως αποκατάσταση της αδικίας για την παραβίαση των δικαιωμάτων τους•
5. τη δέσμευση ότι στο εξής κάθε πράξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην Ελλάδα θα εναρμονίζεται πλήρως με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και τις Ανεξάρτητες Αρχές της χώρας.
Αν αρνηθείτε την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων, τότε για 500 χρόνια να μην περιμένετε καμία βοήθεια από την Ευρώπη.
Αν όμως δεχθείτε, τότε είμαστε πρόθυμοι να σας μεταφέρουμε μαζί μας στο έτος 2011. Αυτό για σας σημαίνει ολοκλήρωση των μαθημάτων σας σε πρότυπα ελληνικά σχολεία, δυνατότητα σπουδών στα καλύτερα ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια και τεράστια οικονομικά οφέλη από ευρωπαϊκά κονδύλια για την ανάπτυξη του σχολείου σας και της ευρύτερης περιοχής.
Η επιλογή είναι δική σας. Εμείς τώρα πρέπει να γυρίσουμε στα καθήκοντά μας…».
……………………………………………………..
Ο παπα-Μάρκος και τα παιδιά κοίταζαν απορημένοι. Όταν έφυγαν οι παράξενοι επισκέπτες, οι μαθητές ξέσπασαν:
_Παπα-Μάρκο, πιστεύεις ότι τα σχολεία στην Ελλάδα του 2011 είναι καλύτερα από το δικό μας; ρώτησε ένας μαθητής.
_Εγώ θα θελα να τους επισκεφθούμε, έτσι από περιέργεια… Να δούμε πόσο καλύτερα γνωρίζουν ορθογραφία, γραμματική, συντακτικό…, πετάχτηκε κάποιος άλλος.
_Ας γράψουμε και διαγώνισμα…! Στην Ιστορία, στα Θρησκευτικά, όπου θέλουν!
_Συμφωνώ μαζί σας, παιδιά, είπε με ενθουσιασμό κι ο παπα-Μάρκος. Να πάμε, να γνωρίσουμε από κοντά τα περίφημα «πρότυπα σχολεία» τους και να δούμε αν πράγματι έχουν γίνει καλύτερα με όλα αυτά τα μέτρα που εφαρμόζουν.
Έτσι ο παπα-Μάρκος και οι μαθητές του ξεκίνησαν το μεγάλο ταξίδι στο χρόνο. Κάποτε έφθασαν και στην Ελλάδα του 2011.
Αναζήτησαν κάποιο σχολείο να επισκεφθούν, μάταια όμως. Όλα ήταν κλειστά! Τελούσαν υπό κατάληψη… Κι οι μαθητές στις καφετέριες…

Γ.Κ.

Από το Περιοδικό: «η Δράσις μας», τεύχος Αυγούστου – Σεπτεμβρίου 2009.

Δημοσιεύθηκε στην Άρθρα, Αρχεία ήχου και εικόνος (video), Ιστορικά, Λογοτεχνικά, Το ηχητικό περιοδικό μας - Ορθόδοξη Πορεία. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.